The YCM's team

The YCM's team

Thursday, October 8, 2009

Kuih-muih

hye... sekolah dah bermula...
aku nak sharing pengalaman aku tolong mak mertua n makcik2 husband aku ni kat kantin sekolah. Mertua aku ni pengusaha kantin sekolah jadi aritu ada 2 hari aku free giler tanpa kerja n tempahan, so disebabkan aku ni tak reti dok rehat sesajer, aku pon volunteer utk tlg mak mertua aku ni kat kantin disamping nak meringankan beban doang sebab kekurangan tenaga kerja. sambil2 tu aku belajar gak buat sesuatu yg diluar kebiasaan aku mcm buat2 kuih sarapan ni. kalo berminat, boleh buat tempahan utk majlis kenduri koang nanti. papehal call jer aku atau pn.sabariah. no telefon ada kat direktori 'other bisnez'. kalo nak makan sedap, mak mertua aku mmg pandai masak. serba-serbi terasa, 1 kampung tahu dia pandai masak utk kenduri kawen ni. bangga taw i jadi anak antu, errr anak menantu u.. auww! :D mak mertua aku best! sporting orgnya.

Pengembaraan kuih muih pon bermula...

aku sempat tlg c.ida buat kuih ketayap ni sampai selesai.
aku akan tunjukkan step2 buat kuih ketayap ni sampai habis utk koang.
enjoy browsing!

..c.ida @ ibu..

inilah org kuat kantin yg tgh kusyuk melipat kuih ketayap (budak2 sekolah panggil lempeng doyan). dialah mastermind disebalik kuih ketayap yg aku dok citer dr tadi tu ha. tapi dpt gambo sisi jer lah, kalo tgk gambo penuh, nanti koang kena bayo, haha!!cara2 melipat lempeng ijau tadi. gulung macam buat kuih popia gak. same way.

letakkan inti secukupnya.

api kene jaga. sambil tu kenelah sodok2 sket utk elak melekat atau tergelap warna kulit kat bwh tu.
letakkan adunan secukupnya atas pan leper dan ratakan.

..inti kelapa perasa durian..
masa acik ida tgh masak inti ni,baunya wangi dan manis. terliuq aku dibuatnya.
adunan tepung misteri berwarna hijau...kuih ketayap..
hasil kerjasama aku ngan acik ida. aku tlg gulung.
sampai melecet2 tgn aku melipat lempeng ijau yg panas tu.. uhuhu...
..keropok lekor @ kopok leko..
bibik yg potong2kan. sama panjang kan?
..Tempe bersambal..
my favorite! nyum..nyum... sedapnya!
teringat zaman aku sekolah rendah dulu2, wak kantin mesti buat tempe sambal ni.
addict wooooo....!
..Popia Bersira..
inilah ghupernya popia aku yg dah siap bergoreng tu..
..Kuah sira utk popia dan tempe..
ucu yg buat. aku salin resepi jer... hiks
Popia baru siap gulung, sedia utk digoreng.
hasil air tangan aku wey.. :) standard jer saiznya....
inti popia (kobis+carrot)
sekian, terima kasih.
wayang dah habissssssssssssssss....



I made this widget at MyFlashFetish.com.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails