The YCM's team

The YCM's team

Monday, December 13, 2010

Tempahan Ita, Kg. Raja Uda, Klang.


just for sharing:
ita / nita
"saya dia" (fb)
017-2919897
no 15 jalan bunga raya
Kg. Raja Uda, klang.
orang ni betul2 dah menyusahkan aku pada 4hb dec lepas. Dia order 3 minggu awal untuk cupcake ni tapi sudahnya tak jadi amek dengan alasan dia dah cancelkan order dan tak bagi deposit pada aku. memang aku hangin, marah dan kecewa dengan acting dia yang tak bertimbangrasa dan tak bertanggungjawab tu. aku ingat lagi masa mak dia mula2 call aku dulu untuk book tempahan, beria2 beno nakkan design yang sama cantik dengan "Tempahan Din/Ekin". bersungguh2 benolah mak dia ngan si minah ni berborak ngan aku siap pesan anto 9.30 pg ahad (5 dec) kat umah doang. lengkap bg alamat masa tu jugak sebab dah excited sangat nak order cupcake tu. yang minah nipulak bgtau aku design terperinci macam bunga ros nak 4, tema untuk budak2 dengan color yang terang2 sebab dia tak suke color2 yang biasa2 kononnya. at the same time dia tanya sekali camne nak buat pembayaran. tak ke nampak kesungguhan dia tu nk mengorder tu?? then aku cakaplah aku perlukan deposit or full payment. dia kata nak bank indeposit dlm minggu akhir kek nk di pick up nanti, aku pon ok kan aje dan bagi kata putus kalo dah sungguh bayo on delivery pon tak ngape memandangkan kesungguhan anak-beranak ni nak menempah, yang menurut doang ni kerap tengok pic cupcake ekin kat fb dia. punyalah excited sampai mak dia pesan buat sedap n cantik, so senang nak promote kat jiran2. (kononnye la..).
aku ni pon sebenornya bile dah borak ngan customer camni, sikit sebanyak memang happy gile layan doang ni sebab appreciated ngan hasil keje aku. order doang tu aku terus masukkan dalam jadual production siap dengan lakaran pic yang doang bgtau aku. dijadikan cerita pada minggu akhir tarikh pick up cake, aku memang kebizian. senang citer minggu masyuk la, 1 minggu penuh dok layan tempahan cupcake termasuklah tempahan doang ni. selama ni mana2 yang order ngan aku confirm untuk delivery/pick up walaupun tak letak deposit. si minah ni aku call few times tak angkat2. sms aku yg ke 3 baru dia reply tu pun surprisingly dia cakap dia dah cancel order sebab tak call dan tak letak any deposit untuk cupcake tu. nasib baik aku tak kene heart attack! cam nak putus urat jugak la baca msg dia tu. pastu dia bg kata putus pulak kat aku nak buat 2x pembayaran. aik, benda murah camtu pon nak 2 kali bayo? bukannya harga sampai beratus beribu.. isk bole ke?? berapa sen sangat la yang ko sampai nak berhutang ngan aku tu? (hangin....)
jam tu jugak aku dah pening kepala dgn msg tarik tali dia ni. kenapalah aku jumpa customer kaki tingtong cam dia ni? bayangkan dr pukul 4 lebih, (that time aku on d way balik dr kuala pilah) msg by msg aku deal ngan dia try to nego nak suh amek gak cupcake tu, alih2 last msg dia kata dia takleh amek cupcake tu dgn alasan basi dia bgtau aku cam kat atas tadi tu. bengang2 aku ni aku cuba timbang rasa nak bagi dia buat 2x payment tu tapi akhirnya apa aku dapat? hampa jee... last msg dia tu mmg aku sakit ati la, ikutkan ati aku macam nak campak je cupcake tu kat muka dia. sampai tak cukup nafas aku nak berkejokan ke tempat dia, last2 dia boleh bg aku msg camtu?! pusing2 cakap macam keling. frust gile! sampai menangis aku dibuatnya, cuma tak meraung je. aku kecewa betul jumpa orang spesis macam ko ni ita, orang melayu jugak kenekan orang melayu. ni dah kes melayu buat taik. kite dah bole timbang rasa ngan dia, dia boleh buat kite macam ni? ko ni memang betul la buruk perangai, dah le tak bertanggungjawab, cakap pulak pusing2, kejap begitu kejap begini. menyesal betul aku jumpa org macam ko ni.
untuk menghilangkan rasa kecewa aku ni, aku call cikgu aku k.baini, adik angkat aku nazeha dan suami aku dan mengadu pada doang dengan apa yang terjadi. doang sepakat mengatakan minah ni kuang ajo, dah order, tak cancelkan pastu tak amek. (kes cancel soang2). pastu cakap pusing2, kejap nak amek kejap tak, kejap nak bayo sparuh, sparuh lagi bulan depan, last2 tak amek terus. apa punya citer la dia ni. cupcake tu kalo dapat memang aku nak baling depan umah dia, dapat campak kat muka dia lagi best. tapi disebabkan aku masih ada iman dan tau pembalasan tu ada, ku pujuk2 hatiku supaya bersabo dan redha dgn pengalaman yang paling menyakitkan ni.
its not about cost, its about effort dan kepenatan tak terhingga pada minggu tersebut menyiapkan tempahan dengan rasa tanggungjawab untuk bagi yang tercantek, tersedap dan yang terbaek untuk setiap customer aku, tapi dengan minah ni dia buat segala usaha aku jadi sia2. singguh la dia takde iman dan malu, takde sikap tanggungjawab untuk tempahan dia yang sebenarnya silap dia yang tak cancelkan ordernya awal2.
takpelah ita, arini ko anaiya mak buyong ni, terboyot2 aku buat cupcake ko ni, pikirkan design n warna yang bikin ko suke alih2ko tak amek ye ita. Allah ajelah yang membalasnya. memang aku sakit ati ngan ko sebab tak berhati perot sebab menyusahkan idup aku ngan tempahan ko tu. nanti ko tau lah camne perasaannya bile ko main2kan aku dalam msg ko aritu, sebab Allah tu Maha Kaya. aku percaya ko mesti dapat balik. kat dunia ni Allah bayo cash la takyah nak tunggu akhirat nanti.ko buat ibu mengandung ni menangis ye sebab berpenat lelah nak menyiapkan sume tempahan, carik rezeki halal untuk anak yang aku kandung ni. aii tak selamat la ko. ko tau baper banyak malaikat doakan untuk setiap ibu mengandung? ko tau bape banyak rahmat Allah bagi pada ibu mengandung? ko tak tau kan? apa yang aku rasa dalam ni direct je Allah tau. ko tunggu la apa yang Allah nak 'bagi' kt ko. benda yang ko order ni ko tak mampu bayo, aku berani jamin la lepas ni mesti ada yang Allah tarik dr ko. maka dengan itu, sebelum nak mengenaiya orang, beringat2lah yang Di Atas sana sedang memerhatikan kita. wut u give, u get back!
sebagai pengajaran dan kenangan aku coretkan msg2 yang minah ni bg kat aku supaya korang timbang taralah kat mana salahnya dalam kes "hitam" aku ni.
(4.54pm)
salam kak dh buat ke sbnrnya sy x jd tempah. i'm sorry x inform akak. mak dh ingatkan tp sbb x immediately call. sy terlupa. sy ingtkan sbb sy x depositkan duit, akak x buat. mcm mana ye? btl2 x niat nk tipu.
(5.13 pm)
kak tp sy x deposit duit, mcm mane akak buat.. byr 2 kali leh tk? sy x ckp duit. sy pn x nk akak marah.tp kalo nk byr full, btl sy x mampu sbb mak x nk kongsi.harap akak pertimbangkan.
(6.00m)
kak sy mampu byr separuh je. x dpt kek pn x pe. esok pg sy bank in. akak ada cimb tak?
(6.11 pm)
kak x payah hntr. sy x dpt byr penuh. sbb akak dh buat sy byr separuh. next gaji sy byr balance.
(6.14 pm)
akak amik la.
(6.19 pm)
mcm mane sy nk buat? itu je budget sy
(6.30 pm)
kak dtg anta. sy tgu kt crystal crown hotel esok pkl 9.
(6.34 pm)
ok. pkl berape
(7.40 pm)
kak sy minta maaf, sy x dpt terima cupcakes akak. sy x expect akak buat sbb sy tak deposit duit utk order. akak sy dah beli cupcakes lain. sy ingat akak tak buat sbb sy tak bank in dakam akaun akak untuk confirm order.
agak2nye la.... manusia jenis apakah dia ini? :'(

I made this widget at MyFlashFetish.com.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails